Bagażnik przedni Crosso Lowrider, czyli jak wozić sakwy?

Bagażnik przedni Crosso Lowrider, czyli jak wozić sakwy?

Wybierając rower do turystyki automatycznie myślimy o bagażniku z tyłu, na którym będziemy wozić nasz ekwipunek.  Ale co jeśli nie wszystkie bagaże udaje nam się upakować na tył naszej kozy, a nie chcemy niczego wozić na plecach? 🙂 

Rowery trekkingowe, czy miejskie mają tylne bagażniki montowane fabrycznie, do innych można bagażnik dokupić. Na szczęście producenci akcesoriów pomyśleli też o bagażnikach przednich już ładnych parę lat temu. W Polsce dostępnych jest do zakupu co najmniej kilka modeli takich producentów jak Tubus, Crosso, Sport Arsenal, Basil, Author, Accent. Jeśli chodzi o nas, używamy bagażników Crosso Lowrider i o nich też kilka słów opowiemy. Zacznijmy od suchych danych technicznych.

bagażnik przedni crosso lowrider czyli jak wozić sakwy

PARAMETRY bagażnika Crosso Lowrider

  • Materiał: stop aluminium 6061 T6 spawany metodą TIG
  • Masa: 655 g
  • Nośność: 15 kg
  • Średnica rur: 10,2 mm
  • Wysokość ramki: 30,3 cm
  • Długość ramki: 25,5 cm
  • Na koło: 26-28 cali
  • Dostępne kolory: czarny, srebrny

Informacje w oparciu o dane producenta: http://crosso.pl/pl/produkt/bagaznik-przedni-crosso/

Montaż

Uff! Po otwarciu paczki wysypało się na podłogę sporo części. Skąd tego tak dużo? A no stąd, że Crosso wykorzystuje do zasadniczego podparcia bagażnika obejmy na golenie widelca. A te, jak się pewnie domyślacie, mogą mieć bardzo różne średnice. W związku z tym w zestawie dostajemy 3 rodzaje obejm i odpowiadające im nagumowane blaszki mocujące. Tym sposobem mamy możliwość zamocowania do widelców z amortyzacją oraz bez niej, przy średnicach goleni od ok. 24 mm do około 42 mm.

W zestawie do Crosso Lowrider otrzymujemy też instrukcję montażu, za którą podążając, dość szybko możemy zamontować całość na rowerze. Pamiętajmy jedynie, aby uprzednio sprawdzić, które obejmy pasują do naszego roweru. Do montażu potrzebujemy klucz płaski lub oczkowy w rozmiarze 10 i dwa imbusy: 4 i 5.

Pamiętajcie, że w bagażnikach Crosso Lowrider wykorzystywane są jako górne mocowania pivoty hamulcowe, więc Wasz sprzęt musi mieć hamulce V-brake lub chociaż otwory pod ich montaż. Jeśli tak nie jest, możecie zamiast tego mocowania użyć drugiej pary obejm, lecz razem z tym spada nośność bagażnika do 5 kg.

Bagażnik przedni Crosso Lowrider

Więcej o tym rozwiązaniu na stronie: http://crosso.pl/pl/porady-rowerowe/bagaznik-low-rider-crosso-widelcu-bez-mocowania-hamulcow-v-brake/

W używanych przez nas kozach niestety nie udało się zupełnie bezboleśnie dopasować żadnej z 3 obejm. Ta w środkowym rozmiarze była nieco za ciasna, natomiast ta największa już znacznie zbyt luźna i zbyt długa. No cóż, trzeba było się teleportować do garażu jednego z naszych ojców, na imadle lekko odgiąć „środkową” obejmę, oraz dogiąć i przyciąć gwint w tej największej. Ogólnie wyszło to na dobre, bo tym samym do każdego roweru mamy po dwa komplety kompatybilnych mocowań. Podaję jeszcze jakie widelce u siebie mamy: RST Vita Tnl (60 mm), SR Suntour NEX HLO (63 mm).

Pierwsze kilometry

Bagażnik przedni Crosso Lowrider zamontowany! Co dalej? Trzeba zrobić pierwszą jazdę! Od początku byliśmy ciekawi, jak się prowadzi rower z bagażem na przedniej osi. Kamil czym prędzej założył sakwy wypełnione dwoma butlami wody po 5 L, i dwoma 1,5 L – razem nieco ponad 13 kg. Wybrał się tak na przejażdżkę ok. 20 km, po której już wiedzieliśmy, że trzeba będzie się nauczyć jeździć od nowa: 🙂 Heh – taki mały szok na początku. Jak się później okazało, nie taki diabeł straszny. Przed planowanym wyjazdem przejedźcie się jeden dzień z bagażem i będzie wszystko ok.

Wracając do próby: sam bagażnik przeszedł ją w pełni pomyślnie, chociaż przyznajemy, że nie wierzyliśmy, że tyle udźwignie. Ta jazda próbna pozwoliła bagażnikowi na „ułożenie się” pod obciążeniem. Po niej Kamil dokręcił wszystkie śruby i przez całą wyprawę dookoła Polski sprawdzał je tylko od czasu do czasu, ale żadnej już nie dokręcał. Bardzo dobrze to świadczy o całej konstrukcji. Jest sztywna, odporna na drgania, a dodatkowo nie wydaje irytujących zgrzytań i pisków. Da się zauważyć na załączonych zdjęciach, że ramki Crosso Lowriderporysowane. Zwłaszcza w miejscach montażu górnych haków sakw mocno zeszła farba. Uważamy jednak, że jest to sprawa kosmetyczna i nie ma się czym martwić, wykonanie ze stopu aluminium nie przysporzy nam rdzy.

Podsumowanie

Przebieg zrobiony z bagażami to już kilka tysięcy km, z czego część to drogi nieutwardzone, w tym górskie zjazdy po kamieniach i naprawdę niezłych wertepach… Wiemy, że przebieg ciągle będzie rósł, ponieważ nasze Crosso Lowrider, mimo początkowych drobnych niedogodności z dopasowaniem, spisują się naprawdę świetnie.

Ciężko nam je porównywać do innych modeli, bo z takich nie korzystaliśmy. Ale czy warto brać pod uwagę np. 3-4 razy droższego Tubusa, kiedy Crosso też się sprawdza, co jest niejako potwierdzone przez opinie wielu użytkowników? Póki co nie widzimy powodu do zmiany na droższą konkurencję. Jeśli chodzi o pozostałe marki wymienione na wstępie, to odrzuciliśmy je przy wyborze ze względu na brak lub małą liczbę opinii innych rowerzystów lub po prostu po przeanalizowaniu konstrukcji spodziewaliśmy się mniejszej wytrzymałości. Jeżeli Wy macie doświadczenia z używania innych modeli, zachęcamy do dzielenia się nimi w komentarzach.

A na koniec podsumowanie zalet i wad przednich bagażników rowerowych Crosso Lowrider:

do zalet z pewnością należą → świetny stosunek cena-jakość, wysoka nośność, zwarta konstrukcja oraz dobra wytrzymałość. Wadę widzimy tylko jedną i mamy tutaj na myśli konieczność przerobienia obejm adekwatnie do posiadanych w rowerach widelców. Tyle, że jest to wyłącznie początkowa niedogodność 🙂

[EDYCJA 2017]: po wyprawie po Europie ponad 8.000 kolejnych kilometrów z obładowanymi bagażnikami. Mocowanie i wytrzymałość Crosso Lowrider w dalszym ciągu bez zarzutów 🙂

W Duecie po Świecie

Bagażnik przedni Crosso Lowrider

Bagażnik przedni Crosso Lowrider

Bagażnik przedni Crosso Lowrider

Bagażnik przedni Crosso Lowrider

Bagażnik przedni Crosso Lowrider

Bagażnik przedni Crosso Lowrider

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s